Alternativa forumet för Tinkerhästar och Irish Cob
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Uuuurrrrkkk

2 posters

Gå ner

Uuuurrrrkkk Empty Uuuurrrrkkk

Inlägg  Mirre tis 11 sep 2007 - 8:01

Jahapp,här står jag nu med en tunn fölmärr.

Romni tillhör den typen av märrar som ger allt till sitt föl,vet inte riktigt vad jag ska göra just nu då hon äter mängder av kraftfoder och hösilage och ändå bara tappar hon i vikt..
Trots hennes ofantliga hydda innan fölning så är hon just nu bara betesbukig,man känner revbenen tydligt,även om de inte syns och hon börjar sjunka in vid manken/ryggraden..Jag stoppar i henne mer mat jämfört med Cia (fullblodet) när hon var höglakterande.
Vad fasiken gör man?? Börja avvänja ännu tidigare? Question

Mirre

Antal inlägg : 140
Registration date : 07-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Uuuurrrrkkk Empty Sv: Uuuurrrrkkk

Inlägg  Suss tis 11 sep 2007 - 8:42

Hade istort sett samma problem med Thelma, hennes föl var alla under den tid jag ägde henne mkt krävande och hon var också lite väl för snäll.. samma med 1 av Lizzys föl också. Fri tillgång på strå, bra kornhalm fettrikt kraftfoder och ja, jag tycker absolut att du ska börja att vänja av den lilla huliganen som parasiterar på sin mor Wink Just dessa föl verkar ha en otroligt bra förmåga att klara en avvänjning som man påbörjar runt 4-4,5 månader. Starta med att ställa dom i separat box iaf under natten och se om hon tar upp sig ngt i vikt eller iaf slutar att tappa. Står stoet själv på natten har hon bättre möjlighet att både få vila och att få äta ifred

Hälsn Susanne
Suss
Suss
Admin

Antal inlägg : 242
Age : 60
Location : Borlänge , Dalarna
Registration date : 07-09-03

https://alternativtinker.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Uuuurrrrkkk Empty Sv: Uuuurrrrkkk

Inlägg  Mirre tis 11 sep 2007 - 9:26

Den "lilla" huliganen bryr sig ju inte så mkt om morsan övht,han ser ut å växa "för fort" nu också och jag har själv inte sett honom "nappa" sen mer än en månad tillbaka..
Men hur 17 löser man det längre fram? Som du skriver,börja avvänja tidigare? För det är ju svårt göda upp stona för mkt,det är ju inte heller bra,och hon var ju rejält överviktig innan fölning och även nu en bit in,men nu helt plötsligt,då rasslar det kilon av henne och de är installade nu på nätterna,har fri tillgång på grovfoder och är överflyttade på "den nya vallen" på dagarna..

Mirre

Antal inlägg : 140
Registration date : 07-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Uuuurrrrkkk Empty Sv: Uuuurrrrkkk

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet