Alternativa forumet för Tinkerhästar och Irish Cob
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitt Padockbygge.

5 posters

Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Mitt Padockbygge.

Inlägg  Lova tis 4 sep 2007 - 8:34

Nu äntligen är mitt padockbygge i gång, jag ska ta lite kort så får ni vara med och ge tips om ni vill under tiden som den byggs, jag behöver alla råd jag kan få.

MVH
Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Suss tis 4 sep 2007 - 8:53

Grundarbetet med bottenlager och dränering är nästan det som är absolut det viktigaste, har man inte den delen gjord rätt så hamnar man ganska snart i problem med vatten kvar på ridbanan som gör den oanvändbar under stora delar av året. Tyvärr finns det väldigt dåligt med information om paddockbyggen men det bästa är som vanligt att fråga andra som tidigare anlaggt liknande ridbanor och få tips och råd av dom. Vet att ridsportförbundet tidigare hade nformation på sin sida men det var länge sedan jag kollade senast.

Hälsn Susanne
Suss
Suss
Admin

Antal inlägg : 242
Age : 60
Location : Borlänge , Dalarna
Registration date : 07-09-03

https://alternativtinker.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Carina tis 4 sep 2007 - 9:33

Nånstans ska det gå att beställa en infohäfte från, tror paddockar också var med där... Ska rota runt lite i m,in bokhylla för att se om jag hittar den. Återkommer....
Carina
Carina

Antal inlägg : 108
Age : 49
Registration date : 07-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Carina tis 4 sep 2007 - 11:23

Nu har jag gluttat i bokhyllan. Infohäftet heter 'Bygga för häst' och kommer från svenska ridsportförbundet.
Carina
Carina

Antal inlägg : 108
Age : 49
Registration date : 07-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Lova tis 4 sep 2007 - 11:35

Åhh, tack så jättemycket, ska genast försöka beställa den. Very Happy

Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Trollmoa ons 5 sep 2007 - 22:28

Någonstans har jag sett något speciellt grus som man kan använda till paddockar. poängen med det var att man inte behövde lägga något annat dräneringsgrus eller liknande under, bara schakta så att man fick lutning och därmed bra avrinning. På något sätt bands gruset samman med hjälp av jord, vilket skulle ge mjukt men ändå ett underlag med bra fäste.
Nån som vet mer om detta, funkar det?

Va kul att få bygga paddock Lova, det står högt på min önskelista!
Trollmoa
Trollmoa

Antal inlägg : 60
Age : 49
Location : Mellerud
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Lova ons 5 sep 2007 - 23:17

Ja det har stått högt på min önskelista länge också, och att jag äntligen kan börja beror på att jag har slutat röka för 9 veckor sedan, och min far slog vad med mig om 10 000 om jag klarade det, så nu gäller det att bita ihop :ronja , men f-n va svårt det är. bounce
Det är därför jag "bara" har 10 000 att fixa padock för, men en bit kommer det att räcka i alla fall.

Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Trollmoa tor 6 sep 2007 - 10:35

Lova skrev:Ja det har stått högt på min önskelista länge också, och att jag äntligen kan börja beror på att jag har slutat röka för 9 veckor sedan, och min far slog vad med mig om 10 000 om jag klarade det, så nu gäller det att bita ihop :ronja , men f-n va svårt det är. bounce
Det är därför jag "bara" har 10 000 att fixa padock för, men en bit kommer det att räcka i alla fall.

Lova

Stora applåder från mig Lova cheers Jag är lika imponerad varje gång någon gör sig av med skiten. Själv har jag laddat hela skåpet fullt med nictuggumin och diverse sugtabletter, men får aldrig tummen ur att börja använda dem tror jag Rolling Eyes

Du kan ju lägga till att du sparar lite mer pengar som du kan lägga på padocken, räknar man 10 lapp om året gånger antalet år man har kvar att leva så blir det ju en del Arrow ridhus!!! Smile
Trollmoa
Trollmoa

Antal inlägg : 60
Age : 49
Location : Mellerud
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Carina fre 14 sep 2007 - 9:25

Fick du tag på infohäftet Lova?
Carina
Carina

Antal inlägg : 108
Age : 49
Registration date : 07-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Lova fre 14 sep 2007 - 12:10

Jaa Smile , jag hittade adressen på internet, det gick att beställa från svenska ridsportförbundet, så det har jag gjort, jag har inte fått det än med det kommer nog på måndag hoppas jag, tusen tack för tipset, Carina.
I går var grävskopan här och planade ut ytan, så nu är det på gång, har fotat men jag är ju så jä-la dålig på det där med att få in fotona, helt oteknisk, men jag ska prova att lägga ut dem. Smile

/Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Lova fre 14 sep 2007 - 13:02

Mitt Padockbygge. S3010146ru4.th

Mitt Padockbygge. S3010153wq5

Ser inte så mycket ut för välrden än men huvudsaken är att det är i gång,jag tänkte lägga slipers runt om för att få sanden att hålla sig kvar, är det en bra ide eller ska man ha nåt annat.

Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Bambi fre 21 sep 2007 - 23:53

Vi ska bara ha staket runt den och som det är idag så ligger allt materiall kvar ...

Bambi

Antal inlägg : 122
Location : Skåne
Registration date : 07-09-05

Http://www.frassegarden.se

Till överst på sidan Gå ner

Mitt Padockbygge. Empty Sv: Mitt Padockbygge.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet