Alternativa forumet för Tinkerhästar och Irish Cob
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gamla hästar

2 posters

Gå ner

Gamla hästar Empty Gamla hästar

Inlägg  Lova tor 20 sep 2007 - 13:05

Läste nånstans att gamla hästar ger upp, är det nån som har erfarenhet av det.
Vi har ju vår underbara goa gamla Islänning, som nu är 30 år, han vill inte äta hö längre, har haft hit veterinären och han säger att han har tappat 4 tänder bak, men att de tänder som han har kvar är fina och att han borde kunna tugga hö, men han vill inte, jag har till och med köpt tunnt fint ängshö, men inte ens det vill han ha, han äter morötter och äpplen, kraft, lusernpellets betfor korn och kli, uppblött, men han kan ju inte bara leva på sånt, har ni några tips eller är det bara att inse att han har gett upp, han är fin i hullet och piggelin och har livsglöd i ögonen, men vägrar som sagt att tugga hö, snälla om ni har nåt tipps så skriv.
Jag har varit inställd på att vi kanske måste ta bort honom nu till hösten, men om det går att få honom att äta så vill vi ha honom kvar ett tag till.
Veterinären gav också kortison och B-vitamin-sprutor men det blev inte nå bättre för det.

MVH
Lova
Lova
Lova

Antal inlägg : 137
Location : Dalarna
Registration date : 07-09-03

Till överst på sidan Gå ner

Gamla hästar Empty Gamla hästar

Inlägg  gela lör 22 sep 2007 - 15:06

Hejsan!
Har du provat med "Doddson&Horrells sixteenplus"? Det är ett helfoder för äldre hästar med allt som äldre hästar behöver. Kolla på länken:
http://www.brogaardenisweden.com/special.html#sixteen
Jag kan varmt rekommendera detta foder, min gamla travare Crying or Very sad :love älskade sin 16+ mat och var väldigt fin i hullet ända till slutet (som kom av andra anledningar). Kolla på hemsidan för återförsäljare.
Lycka till! Gela
gela
gela

Antal inlägg : 19
Age : 57
Location : Kungälv, Göteborg
Registration date : 07-09-21

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet